Dziki las
Powrót do korzeni: w założonym w 2014 roku Narodowym Parku Schwarzwaldu ma ponownie powstać puszcza. W miarę możliwości natura może swobodnie się rozwijać bez ingerencji człowieka. W sposób niezakłócony i niezahamowany. Jest również miejsce na powalone drzewa. Mech i grzyby porastają gałęzie i korę: martwe drzewa tworzą biotop! Z tej myśli przewodniej wyrosło również nowe centrum informacji dla odwiedzających autorstwa architektów Sturm i Wartzeck. Elementy budynku sprawiają wrażenie, jakby leżały w lesie wzdłuż, wszerz i jeden na drugim podobnie jak pnie drzew.
To, co wydaje się tak proste i przypadkowe, było jednak ściśle zaplanowane: celem była oczywiście jak najlepsza ochrona lasu otaczającego park narodowy. Wszystkie istniejące drzewa zostały zachowane, a pomiędzy nimi umiejętnie ustawiono i wpasowano elementy konstrukcji. Prace budowlane przebiegały stale z największą dbałością o naturę. Również pod względem stosowanych materiałów ochrona środowiska i zrównoważony rozwój były na pierwszym planie: wykorzystano głównie drewno rodzimych drzew – stabilnego buka, jodłę pospolitą na elementy konstrukcyjne i do wnętrz, jak również świerka ze Schwarzwaldu na elewację. Tym samym dochodzimy do najbardziej charakterystycznego elementu projektu: cały budynek jest bowiem ozdobiony drewnianą, srebrną łuską. „Srebrnoszary gont imituje kolorystykę i strukturę łuszczących się pni jodły”, wyjaśniają Jörg Sturm i Susanne Wartzeck z biura architektonicznego Sturm & Wartzeck Architekten, którzy swoim bliskim natury projektem wygrali przetarg.
Efekt łuski
Aby uzyskać tę organiczną powierzchnię, dzięki której budynki idealnie wkomponują się w otaczający las, zespół centrum gontów Schindelzentrum Allgäu sięgnął po „tajną broń” – Pullex Silverwood firmy ADLER. „Gonty zostały zanurzone w mieszaninie 50:50 odcieni srebrnego i bezbarwnego -to tworzy ten unikalny, celowo nieregularny wygląd”, wyjaśnia Simon Hummel z centrum gontów. Pomimo długich dyskusji zespół projektowy zdecydował się ostatecznie ze względu na zachowanie wartości na zastosowanie lazury chroniącej drewno firmy ADLER. I udowodnił, że szarzenie początkowo może wyglądać również tak: nie w sposób jednolity, lecz zróżnicowany. Innymi słowy: autentycznie!
Spacer po lesie
Mając na myśli autentyczność: centrum dla odwiedzających stwarza gościom możliwość nie tylko zobaczenia z bliska i z najróżniejszych perspektyw różnych „pięter” królestwa zwierząt i roślin, ale także prawdziwego ich doświadczenia: włazy widokowe i okna panoramiczne pozwalają na ekscytujące widoki i wgląd w otoczenie, otwarta kładka prowadzi w każdą pogodę do lekko nachylonej wieży widokowej, której platforma jest zawieszona wysoko w koronach drzew i oferuje wspaniałą panoramę. „Ostatni stojący pień” został osłonięty gontem z Cedru Alaski, również uszlachetnionego Pullex Silverwood, aby uzyskać ciągłość formy mimo stosowanego tutaj pionowego wzoru układania zamiast poziomego, stosowanego w pozostałych obszarach. Wymagających prac w zakresie konstrukcji drewnianej i drewniano-stalowej według planów projektantów konstrukcji nośnej schlaich bergermann partner sbp gmbh podjął się ZÜBLIN Timber jako generalny wykonawca, wspierany przez klientów firmy ADLER Holzbau Schaible i Zimmerei Hansmann: ochronę dla zastosowanych elementów z drewna klejonego krzyżowo z jodły pospolitej zapewnia ADLER Lignovit Primo i lazura ADLER Lignovit w odcieniu wierzby.
Poszukiwanie śladów
Również w projekcie przestrzeni wewnętrznych, gdzie odwiedzający przechadzają się, podziwiają, jedzą, robią zakupy czy w ramach stałej wystawy podążają szlakiem lasu i śladami jego mieszkańców dominuje jeden materiał: drewno w swoich najpiękniejszych barwach - uszlachetnione produktami firmy ADLER! Aby zachować i podkreślić charakter desek pióro-wpust z rodzimej jodły pospolitej zastosowanych w okładzinach pomieszczeń wewnętrznych, firma Häussermann pokryła je specjalną powłoką: w tym celu lakier wodny ADLER Bluefin Multilux Softmatt został zabarwiony odrobiną ADLER Aqua-Tint na jasny tabakowoszary odcień. Meble do zabudowy zostały pomalowane przez stolarnię Kalmbach produktem ADLER Aqua-Soft CFB zabarwionym bardzo lekko na biało niewielką ilością dodatku ADLER Aqua-Tint. A dzięki zastosowaniu ADLER Aquawood Natureffekt w odcieniu Paris drewniano-aluminiowe okna firmy Kehrel wyglądają naturalnie, a zarazem wyjątkowo. Czyli całkowicie zgodnie z mottem pierwszego i jak dotąd jedynego parku narodowego w Badenii-Wirtembergii: „Odrobinę bardziej dziko!”
© by adler-lacke.com